Zacznijmy od warzyw, a konkretnie od marchewki. Skąd pomysł na Carrotspot?

Nasza nazwa składa się z dwóch członów – „marchewki” i „miski”. Miska marchewek ma sugerować bogactwo możliwości motywowania pracowników, jakimi dysponują firmy. W relacjach pracowniczych i zaangażowaniu w pracę, marchewką, czyli motywatorem dla każdego, jest co innego: dla jednych wynagrodzenie, dla innych rozwój, ciekawe projekty czy atmosfera międzyludzka. Przeważnie jednak jest to wszystko po trochu. Dlatego miska. Wiem, że niektórym mogą nasuwać się kiepskie skojarzenia z marchewką i kijem albo miską ryżu, ale my kierowaliśmy się pozytywnym skojarzeniem ze zdrowiem i radością życia, wyrażanymi także przez barwy logotypu. Nad nazwą i pierwszym logotypem pracowaliśmy zespołowo, identyfikując także słowa kluczowe, które kojarzą nam się z fajną pracą. W ten sposób zespół Carrotspot czuł się zbiorowym rodzicem całej idei.

Dla osób, które nie korzystały jeszcze z systemów kafeteryjnych, idea takiej platformy jak Carrotspot będzie czymś zupełnie nowym, także w sposobie myślenia o zarządzaniu w HR czy benefitach. Czy mogłaby Pani przybliżyć ideę systemów kafeteryjnych takim odbiorcom?

W gruncie rzeczy kafeteria jest po prostu e-sklepem, e-commerce’m, który oferuje produkty i usługi nieograniczonej liczby partnerów i dostawców; w naszym przypadku to jest ponad 1100 marek. To, czym kafeteria różni się od innych e-commerce’ów, są funkcje motywacyjne, inne praktyczne funkcje HRowe (dla HR i menedżerów) oraz możliwość wykorzystania portfela środków przyznanych pracownikowi przez pracodawcę z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych lub środków własnych firmy. Każdemu pracownikowi w zakładzie pracy, gdzie jest ZFŚS, przysługuje nawet 2000 zł (nieopodatkowane i nieozusowane) na osobę rocznie; środki te w kafeterii może wydać zgodnie z własnym zapotrzebowaniem, a HR może je rozliczyć nawet natychmiast na podstawie raportów dostarczanych przez platformę.

Czyli Kafeteria Carrotspot to moduł platformy wpływający w największym stopniu na satysfakcję pracowników?

Nie ukrywajmy, nie tylko w obecnych, ale zwłaszcza w obecnych czasach, dodatkowy budżet bardzo się liczy niemal dla każdego pracownika. Jeśli zarazem może go wydać w atrakcyjnej, bogatej, wielobranżowej kafeterii według własnego wyboru, albo w stacjonarnym sklepie, często same zakupy, niezależnie od tego, jak wielka jest kwota, przynoszą frajdę i chwilę wytchnienia.

Natrafiłam niedawno na hasło: „Zarządzaj motywacją w jednym miejscu”. Oczywiście, dotyczyło ono platformy Carrotspot. W jakim stopniu i jak platforma wpływa na motywację pracowników?

Poza motywowaniem finansowym, nasze zaangażowanie związane jest z naszą postawą i potrzebami wyższego rzędu, jak sprawczość, szacunek otoczenia, posiadanie wpływu, relacje międzyludzkie, możliwość rozwoju, sprostanie wyzwaniom. W czasie pandemii okazało się, że wiele osób bez formalnego umocowania naprawdę nosi buławę w plecaku. Możliwość komunikowania sukcesów pracowników w firmowym komunikatorze, możliwość publicznego udzielenia pochwały i uznania przez menedżera, a także możliwość, którą ma każdy pracownik, wyrażenia uznania, szacunku i podziękowania innemu pracownikowi poprzez różnorodne kudosy, to kolejne sposoby motywowania. Jeszcze innym sposobem motywowania są konkursy i rankingi, czasem też powiązane z nagrodami, a kolejnym – moduł osiągnięć i moduł grywalizacji, wykorzystywany szczególnie w rozwoju pracowniczym, zwłaszcza w szkoleniach obowiązkowych, wymaganych do realizacji ścieżki kariery.

A co to są kudosy?

Kudosy oznaczają uznanie, pochwałę i docenienie za konkretne osiągnięcie lub wykonanie zadania. W świecie cyfrowym przyjmują postać cyfrowych odznak wraz z komentarzem od osoby, która je przyznaje. Ich wygląd i treść zależą od firmy. Mogą być widoczne dla wszystkich, określonych zespołów lub osób, lub tylko dla obdarowanego. Kudosy mogą również być rankingowane, na przykład jako „najbardziej pomocny współpracownik”.

Wróćmy na moment do mojego ulubionego tematu, benefitów. Czy Pani zdaniem benefity przestają działać?

Benefity nigdy nie przestaną działać. Składają się one z ducha i ciała i pasują do obu tych potrzeb. Zaspokajają nasze fizyczne i mentalne potrzeby, potrzebę przyjemności, bezpieczeństwa, niespodzianki, docenienia i relacji. Benefity nie działają tylko na pustelników i ascetów, ale zapewne są również pokusą dla nich. Nawet osoby o wysokich wynagrodzeniach czasem zapominają o korzyściach materialnych, ponieważ kilkaset złotych nie robi dla nich różnicy. Oni częściej korzystają z innych funkcji platformy, które są dedykowane menedżerom lub bardziej związane z rozwojem osobistym. Jeśli dział HR w firmie dostrzeże takie tendencje, może poprosić nas o dedykowanych partnerów do spełnienia tych celów, dostarczających specjalne korzyści.

Carrotspot Lab to wyodrębniona część badawcza Carrotspot. Pracują tam psycholodzy HR, którzy prowadzą badania organizacyjne, między innymi z wykorzystaniem opracowanej przez nas własnej metodologii we współpracy z Uniwersytetem SWPS.

Anna Streżyńska, CEO MC2 Innovations

Jednym z popularnych tematów w dziedzinie HR jest obecnie Pokolenie Z, znane również jako Generacja Z, zoomerzy, Post-Millennialsi lub pokolenie internetowe. Czy Pani zdaniem to pokolenie jest innym użytkownikiem platformy Carrotspot, ukierunkowanym na szczególne oferty lub moduły?

Moje własne obserwacje członków naszego zespołu wskazują, że żadne pokolenie nie rezygnuje z żadnej formy motywacji finansowej i mentalnej. Jedynie proporcje, w jakich korzystają z motywacji finansowej, wsparcia zdrowotnego, ubezpieczeń i propozycji rozwoju zawodowego, mogą się różnić. Niezależnie od pokoleniowych różnic, niektórzy bardzo cenią sobie życie społeczne na platformie, podczas gdy inni korzystają tylko z modułów użytkowych.

Nawiązując do tematu modułów, Carrotspot od samego początku było planowane jako platforma modułowa. Jaki moduł jest obecnie najbardziej popularny?

Są dwa moduły, które praktycznie we wszystkich naszych umowach z klientami są standardem: kafeteria oraz moduł abonamentowy. Moduł abonamentowy służy do obsługi cyklicznych, powtarzalnych świadczeń pracowniczych, takich jak ubezpieczenia, sport, opieka medyczna, zajęcia językowe i inne. Te dwa moduły zaspokajają większość potrzeb HR, odciążając go od ręcznej, żmudnej pracy, a jednocześnie dając pracownikom namacalny dowód, że pracodawca stara się o ich dobro. W module abonamentowym pracownik sam może dodawać i usuwać współkorzystających, zmieniać zakres świadczeń zgodnie z wytycznymi pracodawcy. Dzięki temu dział HR może skupić się na ważniejszych zadaniach.

Czym jest Carrotspot Lab?

Carrotspot Lab to wyodrębniona część badawcza Carrotspot. Pracują tam psycholodzy HR, którzy prowadzą badania organizacyjne, między innymi z wykorzystaniem opracowanej przez nas własnej metodologii we współpracy z Uniwersytetem SWPS. Firmy i organizacje, które chcą poznać poziom zaangażowania lub zadowolenia pracowników lub skorzystać z innych badań organizacyjnych, korzystają z naszej pomocy. Carrotspot Lab publikuje również pomocne materiały, przeprowadza badania statystyczne i tworzy publicznie dostępne raporty. Członkowie tego zespołu angażują się także w działalność naukową.

Automatyzacja jest obecnie jednym z najważniejszych trendów w obszarze B2B. Platforma również oferuje automatyzację. W jakim zakresie?

Automatyzacja ręcznych i rutynowych czynności HR nie jest już tylko trendem, ale koniecznością. Automatyzacja obejmuje nie tylko powtarzalne i czasochłonne procedury, ale także monitorowanie, raportowanie i rozliczanie. Twarde HR poddaje się automatyzacji bardzo łatwo. My natomiast chcemy, aby automatyzacja zapewniła HRowi przestrzeń na tzw. human touch – czyli miękki HR. Chcemy, aby opierał się on na liczbach, obserwacjach, danych i cyfrowych narzędziach, ale był skoncentrowany na budowaniu motywacji, zaangażowania i relacji pracodawca-pracownik, opartych na wzajemnym korzyściowym związku i szacunku do idei zrównoważonego połączenia sfery prywatnej i zawodowej, poprzez realizację osobistych, skomplikowanych aspiracji.

Czy grywalizacja, także na platformach kafeterii, jest przyszłością?

Grywalizacja to już teraźniejszość i przyszłość, ponieważ lubimy bawić się, rywalizować, pokonywać przeszkody i osiągać cele. Większość edukacyjnych aplikacji opiera się na grywalizacji. Nasze programy motywacyjne w Carrotspot również są oparte na grywalizacji, a sam moduł grywalizacji został przygotowany w formie graficznej, wykorzystującej mechanizmy znane z psychologii behawioralnej i gier. Wyzwania dobrej grywalizacji są oparte na transparentnych zasadach i mogą być dedykowane różnym obszarom, takim jak osiąganie wyników, rozwój osobisty czy postawy ekologiczne. Są one wspierane katalogiem nagród, który czerpie zarówno z wewnętrznych zasobów firmy, jak i zewnętrznych. Grywalizacja może dotyczyć ambitnych celów, jak w przypadku gry o Wiedźminie, ale może także obejmować zastosowanie grywalizacji w ramach grafiku obowiązkowych kursów, ścieżki kariery czy konkursu postaw ekologicznych lub innowacji. Wszystkie te potrzeby możemy zrealizować w Carrotspot.

Czy Carrotspot planuje rozwijać swoją ofertę o inne moduły oprócz kafeterii i modułu abonamentowego?

Kafeteria i moduł abonamentowy to tylko dwa z wielu już działających. Inne moduły to kalendarz nieobecności, Total Reward Statement (informacja o wszystkich korzyściach z zatrudnienia), wnioski (obsługujący wszelkiego typu wnioski pracownicze), ankiety (umożliwiający uzyskiwanie różnorakich informacji od załogi), aukcje (wystawianie na aukcje różnych przedmiotów, np. zamortyzowanego sprzętu firmy), CSR (moduł aktywności charytatywnej), grywalizacja (planowanie i zdobywanie ścieżki kariery i wymaganych kompetencji i formalnie potwierdzonych szkoleń w atmosferze gry), wreszcie newsfeed służący do firmowej komunikacji oraz programy motywacyjne, rankingi i kudosy, służące do udzielania szybkiego feedbacku przez wszystkich członków społeczności firmowej. Ale nie spoczywamy na laurach, planujemy uzupełnienie Carrotspot o sport, karty przedpłacone, rozwiązania społecznościowe i narzędzia płatnicze.

Jakie są główne korzyści dla firm korzystających z platformy Carrotspot?

Mówi się, że takie rozwiązania służą „budowie kultury organizacyjnej firmy”. Mówiąc jednak językiem nie marketingowym, tylko językiem korzyści, każdy z członków firmowej społeczności znajdzie w Carrotspot coś dla siebie. Platforma jest przeznaczona głównie dla liderów firmy, zarządzających zespołami pracowników. Ale korzyści dotyczą wszystkich: pracowników, którzy mogą wybierać jakie benefity staną się ich udziałem, począwszy od świadczeń zdrowotnych przez vouchery towarowe do możliwości rozwojowych; menedżerów, którzy potrzebują na bieżąco udzielać i otrzymywać feedback ale też nagradzać i zapobiegać rotacji; HRu, który może dzięki automatyzacji w Carrotspot pozbyć się rutynowej powtarzalnej pracy na rzecz bardziej złożonych zadań biznesowych, w szczególności wspierających zaangażowanie i efektywność.

Czy platforma Carrotspot umożliwia personalizację ofert i modułów dla różnych grup pracowników?

Platforma umożliwia pełną kastomizację i ubrandowienie – staje się narzędziem danej firmy, w jej własnej kolorystyce i logice biznesowej. Pozwala realizować charakterystyczne dla danej firmy programy i kampanie informacyjne. Dla pracowników oznacza możliwości wyboru benefitów wg własnych upodobań i potrzeb (i samodzielnego obsłużenia ich bez pomocy HR), których granicą jest wyłącznie decyzja pracodawcy. Komunikacja na platformie umożliwia także tworzenie kanałów informacji specyficznych dla danych zespołów i jednostek organizacyjnych. Pozwala także na tworzenie programów rozwoju dla poszczególnych pracowników lub zespołów.

Już jesteśmy poza krajem, w Indiach i Malezji, z niektórymi modułami platformy: grywalizacją i modułem osiągnięć.

Anna Streżyńska, CEO MC2 Innovations

Jak firma Carrotspot wspiera relacje międzyludzkie w ramach platformy?

Podstawowe dwa sposoby wspierania relacji to komunikacja, o której już szerzej wspomniałam, oraz kudosy. Kudosy mogą być przyznawane przez pracowników ich wyróżniającym się kolegom za dokonania, ale także za postawę, postępowanie i działania, umożliwiają także przyznanie ich publicznie lub prywatnie, z komentarzem i bez. Takimi samymi funkcjami dysponują menedżerowie, którzy dodatkowo mogą rankingować osiągnięcia w różnych dziedzinach. Niektóre firmy chcą też mieć możliwość udzielenia „czarnego Piotrusia” – negatywnego feedbacku. Firma może zrobić to czego potrzebuje, my jednak wierzymy w pozytywną motywację. Moduł CSR-owy umożliwia z kolei skupianie się załogi wokół wspólnych przedsięwzięć pomocowych.

Czy Carrotspot planuje rozszerzyć swoje usługi poza granice kraju?

Już jesteśmy poza krajem, w Indiach i Malezji, z niektórymi modułami platformy: grywalizacją i modułem osiągnięć. W Polsce jednak jest jeszcze wiele do zrobienia jeśli chodzi o ułatwienia dla HR i postawę firm w relacjach pracodawca-pracownik.