Zacznijmy od podsumowania ostatnich 2 lat w branży doradczo-szkoleniowej. To bez wątpienia był bardzo trudny okres, pandemia, wojna tuż przy polskiej granicy, zerwane łańcuchy logistyczne.

Bez wątpienia wszystkie osoby związane z branżą szkoleniowo-doradczą odczuły konsekwencje wynikające najpierw ze stanu pandemii, a w niedalekiej przyszłości konsekwencje konfliktu zbrojnego, który toczy się nadal zaraz za naszymi granicami. Pandemia i obostrzenia, w szczególności tzw. twardy lockdown, spowodowały czasowy paraliż większości gospodarki. Nie inaczej było w przypadku naszej branży, musieliśmy borykać się z problemami kadrowymi, jak również z wieloma problemami logistycznymi. Pandemia sprawiła, iż wypracowany przez lata system funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz zebrane doświadczenia musiały ulec wielu modyfikacjom. Zadanie było z jednej strony niezwykle wymagające, a jednocześnie nie mogliśmy przeznaczyć na nie zbyt wiele czasu, gdyż praktycznie od razu zgłosiła się do nas rzesza klientów oczekujących gotowych rozwiązań na funkcjonowanie ich organizacji. Te organizacje często funkcjonują w całkowicie różnych branżach i realiach.

Można więc powiedzieć, że taki stan rzeczy niejako wymusił pełne zaangażowanie organizacji…

Dokładnie tak było, a finalnie to zaangażowanie przerodziło się w znaczący rozwój naszego przedsiębiorstwa. Następnie sytuacja dotycząca wojny za naszymi granicami zmieniła panujące w wielu branżach zasady i metodykę działania, wypracowywaną niejednokrotnie przez lata. Tutaj również zgłaszali się klienci, oczekujący konkretnych porad, ale przede wszystkim konkretnych i przejrzystych rozwiązań problemów. Kolejny raz nasza kadra musiała wykonać tytaniczną pracę, aby odnaleźć się w gąszczu nowych uwarunkowań. Szczęśliwie z wszystkich tych zmagań wyszliśmy obronną ręką, i na chwilę obecną możemy być dumni z efektów naszej pracy.

A czy widzi Pani jakieś pozytywne strony tych doświadczeń?

Przez pryzmat czasu oczywiście jestem w stanie wskazać kilka pozytywnych stron doświadczeń, jakie uzyskaliśmy w związku z wcześniej omówionymi zdarzeniami. Przede wszystkim był to dla naszego przedsiębiorstwa test w zakresie posiadanych zasobów ludzkich, tj. kadry specjalistów, którzy, jak nigdy wcześniej, musieli w maksymalnie krótkim czasie dostosować nasze usługi do panujących na różnych rynkach warunków. Do samego świadczenia usług i kontaktu z klientami wdrożyliśmy wiele rozwiązań teleinformatycznych, które nawet dzisiaj służą nam i, jak się okazało, znacznie ułatwiają pracę. Skok technologiczny naszego przedsiębiorstwa, mimo że wymuszony przez sytuację, nadal odgrywa bardzo dużą rolę w naszej działalności.

Swoją działalność AGM Konsulting rozpoczęła w 1999 roku. Co wtedy było największym wyzwaniem, nie tylko w końcówce lat 90-tych, ale też dla tak młodej firmy?

Największym wyzwaniem, które nigdy się nie kończy, jest oczywiście właściwy rozwój przedsiębiorstwa. Na początku działalności na pewno borykaliśmy się z trudnościami logistycznymi w zakresie zapewnienia wszystkim klientom najwyższej jakości usług w wymaganym przez nich czasie. Spełnienie tego kryterium było jednocześnie strategicznym elementem tzw. wyrabiania marki i statusu działalności na rynku. Nie ukrywam, że nasze początki były czynnikiem mocno stresogennym, ale również przynosiły mnóstwo satysfakcji. Te ogromne nakłady sił włożone w rozwój wtedy zaowocowały dzisiaj zadowalającą pozycją na rynku.

Kamienie milowe ostatnich 25 lat działalności?

Na pewno pojawiło się kilka takich kamieni milowych w całym okresie naszej działalności. Przez pryzmat czasu jako najistotniejsze wymieniłabym poszerzenie zakresu działalności i zatrudnienie większej liczby pracowników. Kolejnym kamieniem milowym był wspomniany już wcześniej rozwój firmy w kierunku świadczenia usług drogą elektroniczną.

AGM Konsulting to silna marka na rynku B2B także dzięki jakości. Firma posiada certyfikowany system na normę ISO 9001:2015 oraz EN ISO 29990:2010. Czym dla Pani jest jakość?

Jakość postrzegam jako taką działalność organizacji w zakresie świadczonych usług lub produkowanych wyrobów, która zapewnia powrót klientów w przyszłości oraz minimalizuje otrzymywane reklamacje. Jakość, co do zasady, powinniśmy postrzegać przez pryzmat całej działalności podmiotu, a nie tylko poprzez końcowy efekt. Wobec tego bardzo ważna jest świadomość własnej organizacji i zachodzących w niej procesów.

Firma opracowała także i wdrożyła swój Kodeks etyczny. Jakie jego postanowienia są dla Pani najważniejsze?

Ciężko będzie mi wskazać, które z postanowień naszego Kodeksu etycznego są najważniejsze, gdyż każdy z zapisanych tam punktów ma dla mnie tak samo duże znaczenie. Zdecydowaliśmy się na stworzenie Kodeksu etycznego, aby zaznaczyć, iż nasza działalność zawsze opiera i opierać się będzie na wysokich standardach, które deklarujemy zarówno wobec klientów, jak i naszych pracowników. Najważniejszym dla mnie punktem wyjściowym do współpracy jest założenie opierające się na zaufaniu i współpracy, budowaniu relacji partnerskich, a nie dominujących. Zaufanie wydaje się być w dzisiejszych czasach towarem deficytowym zarówno w relacjach prywatnych, jak i biznesowych, stąd też nie ustaję w staraniach o utrzymaniu tego standardu.

Zespół AGM. Od lewej: Grzegorz Kłunduk, Aneta Kłunduk, Helena Wloka, Adrianna Herdzin-Stodółka, Alicja Iwan

Czy trudno być liderem w swojej organizacji?

Bycie liderem w swojej organizacji określiłabym jako zadanie stosunkowo łatwe, ale bycie DOBRYM liderem to już całkowicie co innego. Zawsze w życiu służbowym oraz prywatnym wyznawałam zasadę, iż należy dawać z siebie wszystko, co najlepsze i nigdy się nie poddawać. Te dwie cechy to także moim zdaniem cechy dobrego lidera, który, mówiąc w przenośni, prowadzi grupę i walczy razem z nią, a nie wysyła grupę do walki i czeka gdzieś za kulisami. Dobry lider musi być przykładem dla swoich ludzi, ale także musi budzić odpowiedni szacunek. Wszystko to jednak należy zbudować na zdrowych relacjach międzyludzkich z poszanowaniem godności każdego członka organizacji.

W ofercie firmy na pierwszym miejscu znajdziemy Wdrożenia. Wdrożenia tak popularnych standardów jak ISO, ale także IFS, CSR, IATF, AQAP i WSK. Które standardy Pani zdaniem przynoszą Państwa klientom najwięcej korzyści?

Oczywiście wdrożenia są usługami, którymi zajmujemy się już na tyle długo i z tak dużym zaangażowaniem, że śmiało możemy deklarować najwyższy standard w tychże usługach. To, które standardy przynoszą klientom najwięcej korzyści, nie zależy tak naprawdę od samych standardów, ale od właściwego zidentyfikowania potrzeb klientów i dopasowaniu odpowiedniego standardu do tych potrzeb. Z pewnością normy międzynarodowe z rodziny ISO cieszą się największą popularnością z uwagi na mnogość i uniwersalność korzyści, które przynoszą po wdrożeniu. Jednak jak wspominałam, w pierwszej fazie współpracy zajmujemy się identyfikacją właściwych rozwiązań dla danego klienta, choć nie ukrywam, że czasami musimy zasugerować zmianę i podeprzeć ją solidnymi argumentami. Dotychczas nasi klienci zawsze byli wdzięczni za taki rodzaj współpracy, który przynosi wymierne korzyści.

A outsourcing środowiskowy? To także ważna pozycja w ofercie AGM Konsulting. Czy w związku ze zmianami, jakie zachodzą na rynku energii i w temacie ochrony środowiska, widać wzrost zainteresowania tą problematyką?

Wzrost zainteresowania przedmiotową tematyką obserwujemy już tak naprawdę od kilku lat. Dynamiczny rozwój przepisów i mnogość zmian w tym obszarze, często budzących wiele wątpliwości u klientów, powoduje poszukiwanie przez nich podmiotów, które są w stanie w tym zakresie pomóc. Z uwagi na taki stan rzeczy mocno zainwestowaliśmy w nasz dział środowiska zarówno pod kątem przygotowania merytorycznego pracowników jak i dostępu do najnowszych zmian w przepisach. Takie działania pozwoliły nam na rzetelne i uczciwe świadczenie w tym zakresie.

Akademia AGM-Konsulting to bogata oferta specjalistycznych kursów online. Które z nich cieszą się największą popularnością?

Popularność poszczególnych kursów online modyfikuje się w zależności od zmian, jakie zachodzą w poszczególnych branżach. Staramy się również dostosowywać naszą ofertę kursów online do aktualnych potrzeb poszczególnych sektorów gospodarki i zagadnień z nim związanych. W ostatnich latach prym wiodły szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa, ochrony danych osobowych, BHP oraz norm ISO. Tak naprawdę w obszarze wskazanych zagadnień zainteresowanie kursami zarówno online, jak i stacjonarnymi, nie gaśnie, a wręcz rośnie w zaskakującym tempie.

Akademia posiada swój własny system e-learningowy. Co oferuje on użytkownikom?

Nasz system e-learningowy został wdrożony w taki sposób, aby był intuicyjny i jak najłatwiejszy w obsłudze, tak aby nawet osoby, które nie mają dużej styczności z komputerem, dały radę samodzielnie obsłużyć udział w danym kursie. Oczywiście naszych klientów wspieramy telefonicznie w przypadku jakichkolwiek pytań czy problemów z obsługą. Niski współczynnik reklamacji w tym zakresie zapewnia nas jednak o właściwym funkcjonowaniu systemu, który mimo wszystko podlega aktualizacjom zgodnie z obowiązującymi trendami. System e-learningowy z pewnością umożliwia proste przeszkolenie np. całego personelu w firmie na poziomie nieodstającym od szkolenia stacjonarnego. Kolejną zaletą jest dowolność czasu wykonania kursu przez poszczególnych pracowników. Nie trzeba zbierać w jednym czasie i miejscu całej firmy i tym samym zawieszać w pewnym stopniu na ten czas jej działalność. Każdy pracownik może indywidualnie dopasować przejście kursu w odpowiednim momencie swojego dnia pracy.